Чи має право педагог відпустити дитину додому

на прохання батьків під час повітряної тривоги?

Відповідно до пунктів 15–16 Порядку заповнення та перебування в спорудах фонду захисних споруд цивільного захисту, вихід із захисної споруди здійснюється тільки якщо надійшла інформація про відсутність небезпеки (після уточнення ситуації в районі споруди), а також у випадках вимушеної евакуації.

Вимушена евакуація зі захисної споруди проводиться, якщо:

відбулося пошкодження споруди, що виключає подальше перебування в ній;

відбулося затоплення споруди;

сталася пожежа у споруді та утворилися в ній небезпечні концентрації шкідливих газів;

було досягнено граничних параметрів внутрішнього повітряного середовища.

Тому під час повітряної тривоги, щоб не наражати дитину на небезпеку, педагог не має права відпустити її додому навіть на прохання батьків.

Дорога до закладу освіти

Що робити, якщо повітряна тривога застала дитину в дорозі (варіанти: дитина дістається пішки, транспортом або шкільним автобусом)? Які дії педагога/-ів), коли повітряна тривога застала під час перевезення учнів шкільним автобусом до або зі закладу освіти?

Необхідно розробити чіткий алгоритм дій для учасників освітнього процесу на випадок таких ситуацій, особливо щодо дій педагогів у разі перевезення учнів шкільним автобусом. Адже підвезенням до школи забезпечуються учні, які проживають від закладу освіти на відстані понад 2 км (пункт 3 розділу 1 Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти), наприклад, коли учнів везуть із найближчого до міста села, повітряна тривога може застати шкільний автобус у полі, де сховатися нікуди.

На нашу думку, якщо тривога зненацька застала дитину, коли вона пішки йде до школи, дитина має знати, де на шляху до школи є найближче укриття, щоби могти там заховатися. Якщо ж найближче укриття – заклад освіти, а дістатися туди швидко неможливо – скористатися наявними природними або штучними укриттями, зокрема, рельєфом місцевості (балки, яри тощо), заглибленими приміщеннями та спорудами, за відсутності вищезазначених – у будівлях і спорудах різного призначення правилом “двох стін”. Якщо дитина в громадському транспорті, необхідно залишити його та перейти до найближчого укриття.

Отже, батькам необхідно провести роз’яснювальну роботу з дітьми щодо найближчих укриттів на шляху до закладу освіти.

Якщо дитина не бажає перебувати в укритті,

покидає його, які мають бути дії педагогів?

Педпрацівник, під наглядом якого діти прямують до укриття, та керівник закладу освіти, який організовує перебування там дітей, відповідають за безпеку учасників освітнього процесу в укритті.

Здобувачі освіти зобов’язані відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я інших, довкілля, дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, виконувати вимоги освітньої програми (частина 3 статті 53 Закону України “Про освіту”).

Тому дитина повинна слухати та виконувати вказівки вчителя чи іншої особи, яка організовує перебування дітей в укритті, та залишатися в захисній споруді. Необхідно пояснити дитині, що, попри повітряну тривогу, освітній процес триває, й не можна так просто залишати заклад освіти. Також варто нагадати дитині, що перебування поза межами укриття може загрожувати її життю та здоров’ю, й що одним із найважливіших правил евакуації є правило “Не повертатися назад – щоби залишатися в безпеці”, запропоноване Ресурсним центром прав дитини у посібнику “Врятуйте дітей – стандартні процедури та правила безпеки для учнів та студентів”.

Також варто повідомити батькам про таку поведінку дитини. Необхідно проводити тренувальні переміщення учнів та працівників до укриття, щоби дитина усвідомлювала важливість цього процесу та адаптувалася до цієї необхідності, адже, можливо, вдома дитина просто не дотримувалася правил безпеки переміщення до укриття під час повітряної тривоги, тому для неї це складно або їй це здається неважливим.

Що робити, якщо повітряна тривога триває дві, три, години,

а діти перебувають в укритті закладу освіти?

Задля безпеки дітей їх не можна відпускати з укриття, поки не завершиться повітряна тривога. Відповідно до рекомендацій МОН щодо особливостей організації 2022–2023 навчального року, освітній процес може завершуватися в укритті, а після відбою тривоги учасники освітнього процесу можуть повернутися до приміщення закладу освіти та продовжити навчання з урахуванням необхідного корегування. На нашу думку, якщо дозволяють умови, освітній процес під час повітряної тривоги варто продовжувати, зокрема в укритті забезпечено належне освітлення та місця для сидіння.

Якщо в закладах освіти готують їжу, коли звучить повітряна тривога, кухарі мають вимкнути плити та пройти в укриття. На жаль, їжа швидше за все буде зіпсована і підлягає списанню. Але збереження життя здобувачів освіти та працівників – найголовніше.

Кiлькiсть переглядiв: 54

Коментарi